I 100 Album Jazz che hanno sconvolto il mondo #46 #45 #44

ANDREW HILL: PUNTO DI PARTENZA (NOTA BLU)

Hill (p), Kenny Dorham (t), Eric Dolphy (f, as, bcl), Joe Henderson (ts, f), Richard Davis (b) e Tony Williams (d) . Ric. 1964

Hill's è ovviamente un talento poliedrico: un brillante pianista e improvvisatore, è anche uno dei più straordinari compositori-arrangiatori del jazz. Questo album enfatizza questi ultimi talenti: usa il suo personalissimo senso della composizione e del colore strumentale proprio come faceva Jelly Roll Morton alla fine degli anni '20, facendo emergere nuove sonorità e idee sensazionali tra il gruppo selezionato di musicisti che sta usando qui e pungolandoli ad alcune delle loro esecuzioni più eloquenti, individualmente e collettivamente. Quando quei musicisti includono la prima linea che abbiamo qui, questo crea una musica davvero speciale. A seconda della versione del CD che incontri, questa può essere una versione semplice dell'originale in vinile o contenere due take alternativi extra. (KS)

JOHN COLTRANE: IMPRESSIONS (IMPULSE!)

Coltrane (ss, ts), Eric Dolphy (bcl, as), McCoy Tyner (p), Reggie Workman, Art Davis, Jimmy Garrison (b) and Elvin Jones (d). Rec. 1961 and 1963

This was Coltrane’s second scoop into the Aladdin’s cave of music he’d made at the Village Vanguard in November 1961. The first, released as At The Village Vanguard in 1962, had whipped up a storm of criticism and, through the blues ‘Chasin’ The Trane’, served notice to a new generation about the music to come. This one went even further – India threw open the floodgates to the east in jazz, while ‘Impressions’ is 14 minutes of solid gold inspiration from Trane and Elvin. The 1963 studio fillers, ‘Up Against The Wall’ and ‘After The Rain’, are two exquisite musical punctuation points. (KS)

GEORGE RUSSELL: THE JAZZ WORKSHOP (RCA VICTOR)

George Russell (comp, arr, boombams), Art Farmer (t), Hal McKusick (as, f), Barry Galbraith (g), Bill Evans (p), Milt Hinton, Teddy Kotick (b), Joe Harris, Paul Motian and Osie Johnson (d). Rec. 1956

One of the most important jazz albums ever. Using just six players, Russell achieves wonderful orchestral textures within these 12 compositions, thanks partly to guitarist Galbraith, and introduces the world to modal jazz (and Bill Evans) en route. Strange new harmonies, polyrhythms, pantonality and extended composition – with Russell and Gil Evans, jazz just became a complete new zone of potentialities. More influential on the jazz community directly, on Miles, Coltrane and Oliver Nelson, than through its sales, this is the one that so many musicians still check out. A masterpiece of small group playing and a masterclass on the role of composition in the music. (DH)

I 100 album jazz che hanno sconvolto il mondo sono stati ideati e compilati da Jon Newey e Keith Shadwick con il contributo di Stuart Nicholson, Brian Priestley, Duncan Heining, Kevin Le Gendre, Charles Alexander e Tom Barlow per JazzWise

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